Af Lars Roest-Madsen
Jeg har under mit ophold i Hong Kong fulgt tre fag, som jeg har været meget tilfreds med. Kun et enkelt af disse har været et decideret journalistikfag, nemlig Literary Journalism. Det var heldigvis et enormt spændende fag, ledet af en entusiastisk professor, Michael Meyer, uddannet fra Berkeley. Vi fik lejlighed til at læse en lang række mesterstykker ud i fortællende journalistik, både af meget berømte og mere ‘ukendte’ forfattere. Det var dog kun på den afsluttende semesteropgave, hvor vi virkelig kom ud i felten og selv kunne afprøve det at lave et stykke fortællende journalistik. Forinden havde vi lavet et par små sceneskrivningsopgaver, hvor kravene til disse indledende opgaver måske lå lidt under DJH-niveau. Den sidste opgave skulle dog være ganske omfangsrig og kravene på højde med de til en tilsvarende DJH-opgave. Opgaverne var dog ikke hovedfokus, men alligevel var faget meget lærerigt, da det meste af tiden blev brugt på at diskutere de læste tekster og diverse redskaber, som man kan gøre brug af i sin indsamlings/skriveproces. Holdet var forholdsvis lille (ca. 20 mand) Det var en klar fordel, i og med at alle kunne gøre sig gældende i diskussionerne.
Et andet fag, jeg har fulgt, “Crime and the Media” har haft klare tråde til journalistikken, men lå dog under Faculty of Social Sciences. Faget gik i dybden med måden, hvorpå medierne behandler og vinkler kriminalitet og forbrydere, med fokus på fremstillingen af henholdsvis kvindelige og mandlige kriminelle. Holdet var meget stort, måske omkring 80 studerende, så det foregik som forelæsninger. Professoren var meget engageret, og det har været udbytterigt at komme dybere ned i mere socialvidenskabelige aspekter af journalistikken også.
Mit tredje fag “American film, from Golden-Age Hollywood to New Hollywood and beyond” var også særdeles spændende, koblet med en dygtig underviser, Tim Grünewald. Her blev udbyttet dog skæmmet en lille smule af et lille hold, som på trods af fine engelskkundskaber virkede skræmte over at tage ordet på plenum. Jeg hørte fra andre studerende, at dette også gjorde sig gældende i andre fag, hvor der er en overvægt af lokale studerende. Underviseren mente, at de lokale studerende føler sig underlegne i forhold til studerende med engelsk som modersmål (selv om langt de fleste lokale studerende taler et formfuldendt engelsk…)
Fælles for alle fag gælder, at kravene og mængden af læsestof har været på et passende niveau, ligesom underviserne alle har været dygtige og har udvist engagement i deres undervisning.
Umiddelbart skulle man tro, at Hong Kong vil være en stor omvæltning at komme til som dansker. Men både byen såvel som studiemiljøet er så internationalt funderet, pga. det tidligere britiske kolonidømme, at man ikke mærker meget til, at man er på (en form for..) kinesisk territorium. Alligevel er der dog kulturelle forskelle at overkomme. Jeg boede på en af universitetets ‘residential halls’, hvor der på min gang for det meste boede lokale og kinesiske elever. Alle var søde og inkluderende, men jeg vil alligevel påstå, at man skal gøre en ret stor indsats for at komme helt på bølgelængde med de lokale og kinesiske elever. På min gang skete det ikke en eneste gang, at de lokale og kinesiske studerende gik ud i weekenden. I stedet sad de i det fælles køkken til sent ud på natten og sang karaoke eller spillede mah-jong. Lidt svært, når man er den eneste i rummet, som ikke taler kantonesisk. Studiemiljøet er dog meget internationalt, så man møder hurtigt andre udvekslingsstudenter i forbindelse med klasserne og diverse aktiviteter.
Socialt har det således været helt fint, men mange af de andre udvekslingsstuderende har dog været lidt yngre, mellem 18 og 23 år, og det har nok kunnet mærkes (Jeg er 28 år).
HKU har desuden et virkelig godt ‘buddy’-program, hvor i hvert fald min ‘buddy’, har gjort en stor og engageret indsats for at få mig til at føle mig velkommen og tilpas. Stor ros for det.
Jeg vil klart anbefale et semesters studier ophold på HKU. Undervisningen i alle valgte fag har været professionelt gennemført og har givet en faglig ballast, som jeg kan bruge i mit videre forløb.