Af Signe Frøkiær (kommunikatør)
Intro: Jeg var på udveksling i Utrecht, Holland på Hogeschool Utrecht fra start september 2014 til midt januar 2015. Jeg var af sted sammen med to medstuderende fra min klasse ved navn Fie og Signe. Denne blog handler om, hvordan vi oplevede at studere ICM på HU. Hvis du vil læse om praktiske informationer vedrørende et udvekslingsophold i Utrecht skal du kigge i Signe Buchholtzs klumme, og hvis du vil vide mere om, hvad du kan bruge din fritid på i Utrecht og Holland skal du læse Fie Risagers klumme.
HU: Hogeschool Utrecht ligger et par kilometer uden for Utrecht centrum. Der går flere buslinjer direkte til skolen, og det tager kun 15 minutter at cykle til centrum. Skolen er inddelt i fakulteter, og vi gik på ”Faculty of Communication and Journalism”. Ikke den mest moderne bygning, men faciliteterne er ganske udmærkede. Der er computere i de fleste klasselokaler samt et større rum med computere til fri afbenyttelse.
Skoleåret: Skoleåret på HU er inddelt i fire moduler. Det vil sige, at vi havde to moduler på de fem måneder, vi nåede at være her. ICM er struktureret således, at skoleåret begynder i september med blok A. I blok A har man syv ugers undervisning, derefter en uges læseferie i uge otte, en eksamensuge i uge ni og en ferie i uge ti. Efter uge ti starter forløbet igen med Blok B og efter nytår og frem mod sommer bliver det så henholdsvis blok C og D.
Undervisere: Vores undervisere havde det tilfælles, at de alle taler godt engelsk, hvilket jeg tror, er en regel uden undtagelse på ICM. Derudover er det som alle andre steder, nogle undervisere er bedre end andre.
Struktur og Studyload: Arbejdsbelastningen på HU er på papiret høj. Vi havde udelukkende 5 ECTS-points fag, hvilket vil sige, at vi skulle have 6 fag i løbet af vores to moduler. Derudover var to af vores fag inddelt i tre fag. Dvs. at vi nåede op på tolv eksamener for at opnå 30 ECTS-point. Når man kommer fra Kommunikation på DMJX, kan ovenstående virke ekstremt, og forskellen er også markant, men det er ikke så slemt, som det ser ud. En eksamen kan f.eks. være en prøve i mundtlig engelsk eller skriftlig engelsk.
Modulstrukturen betyder også, at man arbejder anderledes, fordi man har mange fag over en kort periode. Derfor er de syv undervisningsuger intense, og der er meget undervisning a la gymnasiet. Jeg har været glad for at have meget undervisning, fordi mit engelsk og min faglighed udvikler sig mere af at lytte, lave opgaver og diskutere frem for at læse. Det har også været lærerigt at have mange eksamener, især fordi kontrasten til eksamener på DMJX er så stor.
Fag: Jeg var meget i tvivl om, hvilke fag jeg skulle vælge, inden jeg tog af sted på udveksling. Jeg var på udveksling i mit tredje studieår, men på ICM på HU er tredjeårs studerende i praktik, så derfor kunne vi kun vælge fag på første år, andet år eller kandidatniveau. Vi valgte at tage fag på første og andet år. Jeg vil anbefale alle at blande fagene, så man også får fag på kandidatniveau. Vi havde op til flere fag, hvor det faglige niveau var så lavt, at jeg lærte meget lidt.
Gruppearbejde: De fag vi havde valgt krævede en del gruppearbejde. Mange lærere insisterer på, at udvekslingsstuderende skal ”integreres” ved at arbejde i grupper med hollandske studerende. (De er i klart overtal, selv om det er et internationalt program).
Administrativt: Det er altid mere besværligt at være udvekslingsstudent. Det skal man indstille sig på, inden man tager af sted. På HU var der også en del administrative problemer. Jeg tror ikke, skolen forbedrer sig på det punkt. Tag det med oprejst pande og besøg FBO på første sal. De er altid søde til at hjælpe.
OV Chipkort: På skolen kan du hverken bruge kontanter eller Visa kort, når du skal printe. OV chipkortet bruger du til at printe på skolen. Du skal henvende dig i printershoppen på fakultetet, og så fortæller de dig, hvordan du bruger kortet til at printe med.