KLUMME OM UDVEKSLINGSOPHOLD I SEOUL PÅ SOOKMYUNG WOMENS UNIVERSITY

Af Laura Bro, Medieproduktion og Ledelse, 4. semester

Kære Jer der læser med,

Dette er en beretning om mit udvekslingsophold i Seoul i foråret 2022, hvor jeg gik på kvindeuniversitet Sookmyung.

Min oplevelse med Seoul og hele rejsen i sig selv, overhovedet at nå dertil – har været ligeså kaotisk og forvirrende, som selve byen også føles når man først ankommer der.

Jeg var til at starte med en smule skræmt af ordet ”kvinde universitet”, så jeg havde egentlig valgt kun at sende Kyung Hee University min ansøgning. Her fik jeg en plads, jeg dog senere mistede, da der desværre var givet et par pladser for meget ud. Hertil kontaktede vi (et par studerende fra DMJX) Sookmyung Womens University, og de var både fleksible og åbne for at tage flere studerende ind, selvom fristen var overskredet flere måneder før. Plus point til Sookmyung.

Efter flere måneders forberedelse var jeg endelig klar, til at drage mod Seoul, med to veninder jeg var så heldig at have muligheden for at bo med i en Airbnb vi havde fundet. Det var dyrere end at bo på campus – men Sookmyung’s campus har utrolig mange regler. Bl.a. et udgangsforbud efter kl. 22 i hverdage, og så er det forbudt at have besøg af det modsatte køn. Hvis man ikke er til den slags, så er der altså massere af fine airbnb’s nær campus man kan bo på.

Lige på og hårdt, så røg vi direkte i to ugers Corona isolation, da vi var så uheldige at få Corona på rejsen derned. Her fik vi også at vide, at alle vores fag for semesteret ville være online.. Det lagde en stor dæmper på opholdet, for det var stort set kun i den del af verden, at de stadig var så skræmte af Corona – så der var en del restriktioner, der fyldte utrolig meget. Med tiden blev det heldigvis bedre.

Min oplevelse af Seoul er desværre farvet af, at jeg bl.a. ikke havde mulighed for at få den fulde oplevelse af, at studere på campus. Jeg var også utrolig overrasket over, hvor få der taler engelsk – så hele kommunikations delen på daglig basis var hård. Man føler sig hurtigt ensom i en travl by. Det har til gengæld været lærerigt på alle fronter, og jeg føler mig både klogere på en fremmed kultur og stærkere mentalt efter for alvor at have stået på egne ben.

Det skal lige siges, at jeg selv har benyttet mig af at læse udlandsredaktionen, og jeg har været i kontakt med næsten alle der har skrevet en klumme om Seoul! Jeg havde en masse spørgsmål både inden og under rejsen, hvor det har været så dejlig nemt at tale med nogle der har været afsted før. Det er selvfølgelig svært at koge alle mine råd og tips ned i en klumme, så jeg vil selvfølgelig gerne besvare eventuelle spørgsmål, eller bare tage en snak inden man vælger at tage afsted.

Her kommer der også lige en lille bid af nogle uundgåelige praktiske ting man får brug for i Seoul:

• Google oversæt (app); Download gerne denne app, så kan I bruge kameraet i appen til at oversætte det koreanske sprog. Bruges særligt på menukort på restauranter.
  • Google maps (app): Dette er den nemmeste app at bruge ift. at finde rejsevejledninger til bus og metro. Hvis i skal have en rutevejledning på gåben er det kun Kort (app, den har i forvejen på jeres tlf) der virker.
  • Kakaotalk Taxa (app); Dette er til at bestille taxa. Ellers kan man finde taxaer på gaden, men lyser de grønne er de optaget, og røde er de ledige. Ingen taxachauffører forstår et ord engelsk, så de kører ofte forkert. Så hold gerne øje med ruten hvis I skal med taxa. Det er dog meget, meget billigt.
  • T-money (metrokort); Dette kort skal i have hver for at kunne rejse med transport. Man kan købe dem i CU kiosker, der ligger alle vegne. Det koster 5000 won at oprette et kort (27,5 dkk) og en metro/bus tur koster 1200 won (6,5 dkk).
  • Penge & valuta; Man betaler i won og valutaen er 0,55. Jeg husker altid at 5000 won er ca. 27 kr,-. Det er vigtigt at i får hævet i en bank hvor i kan hæve større beløb, da det koster ca. 45 kr,- at hæve i en automat pr. gang.
  • Ting at huske ift. kultur: Tag helst imod ting i tager imod (returpenge, en varer mm.) med begge hænder. Hvis der er nogle ældre i et transportmiddel så rejs jer altid for dem (ellers skal de nok tydeliggøre det for dig.)

Anyways, så ønsker jeg dig der læser med verdens bedste udvekslingsophold uanset hvor i verden det tiltaler dig at tage hen! Udveksling er den fedeste mulighed, og jeg ønsker alle at gribe den chance.