ESCS – Escola Superior de Comunicacao Social, IPL, Portugal

Af Linea Aaberg, MPL

Jeg har netop afsluttet et semesters udvekslingsforløb i Lissabon, Portugal på ESCS hvor jeg sammenlagt havde 6 forskellige fag indenfor medie- og kommunikationsbranchen; Graphic design, Photojournalism, English for journalism, Marketing, Integrated communication & Information and
social media. Uheldigvis blev mit ophold dog lidt anderledes end forventede, da vi kun 3 uger inde i skolestart blev sendt hjem pga. COVID-19. Resten af skoletiden foregik derfor på internettet.
Mange af mine medstuderene valgte at rejse tilbage til deres hjemlande, men jeg tog beslutningen om at blive i Lissabon og prøve at få det bedste ud af situationen.
ESCS:
Selvom det kun var 3 uger vi nåede at gå på skolen, fik jeg dog stadig dannet mig et godt indtryk.
Skolen er lokaliseret et stykke udenfor Lissabon i et område der hedder Benfica. Jeg boede i et område i Lissabon der hed Santos, som desværre gjorde det lidt bøvlet for mig at komme i skole fordi der ikke gik offentligt transport direkte ud til skolen. Jeg valgte i stedet at køre på scooter til
skole hver dag. Det skal dog lige siges at mange andre steder i Lissabon er det nemt at komme til og fra Benfica. Skolen var en del af en stor campus og havde en flot rooftop terrasse med udsigt udover Benfica station og resten af byen. Jeg var meget tilfreds med mine undervisere der både
var gode til at snakke engelsk og meget hjælpsomme og forstående i forhold til hele Corona situationen. De var gode til at spørge ind samt sørge for at jeg følte mig tryg. Selve undervisningsniveauet var jeg dog en smule overrasket over. Vi havde utrolig mange lektier hvilket betød at MEGET af tiden gik med skole. Held i uheld havde jeg dog ikke andet end tid da jeg
ligesom var nødsaget til at være hjemme i min lejlighed i Lissabon. Lærerne havde lidt svært at planlægge deres afleveringer hvilket betød at mange af vores opgaver lå oven i hinanden.
Santos:
Jeg boede i et område i Lissabon der hed Santos. Jeg var meget glad for mit område. Det lå ca. 20 – 25 min. gå gang fra centrum, hvilket gjorde at det ikke var så turistet og larmende, men mere lokalt og hyggeligt. Der var et hyggeligt lille yogasted (Baraza yoga,) et fint lille market og en masse
skønne caféer i området. Santos kan måske sammenlignes lidt med Frederiksberg i København.
Det er et lidt finere område og mere familievenligt. Det var en masse sammenhold i den lille kommune, og der var tit små markeder og koncerter ude foran Santos kirke. Det lå tæt på havnen og på toget, så jeg nemt og hurtigt kunne komme til og fra stranden. Der er mange hyggelige
områder i Lissabon, men til at bo i kan jeg stærkt anbefale dette område. Jeg boede i et residence bestående af 6 forskellige lejligheder alle med var udvekslingsstuderende fra hele verden. I min lejlighed var vi 6 der boede sammen, men efter lockdown endte vi kun med at være 3 tilbage i
lejligheden. Jeg fandt min lejligheden gennem en veninde der også havde været på udveksling i Portugal og som anbefalede det her sted. Jeg havde et dejligt stort værelse med en lille altan med udsigt til vandet. Vi havde to toiletter og et dele køkken.
Kontakt mig gerne på enten mail eller telefon hvis du har nogle spørgsmål. Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig med at få det bedste udvekslingsforløb som muligt i Portugal!