CEU, San Pablo, Madrid – Spanien

Af Marie Allerslev Eriksen, TVM-studerende 7. Semester

  1. september – 31. december 2019

Jeg har netop afsluttet et Erasmus ophold i Madrid. Det er en fantastisk by, og jeg har lært vildt meget. Her kommer nogle forbehold, som du kan tage med i overvejelserne. Hvor du finder venner og billige øl bliver ikke et problem – Madrid er meget nem, hvad det angår. Her snævrer jeg det lige ind, så mit indlæg handler primært om universitetet, da det er svært at google sig til.

UNIVERSITETET

Det ligger nær Moncloa – som er ok centralt. Deres fag er delt op i praktiske og teoretiske lektioner. De praktiske timer foregår inde i deres ”Centro Audiovisual” – og her foregår vilde sager. De har massere af udstyr, som man kan låne. Vi filmede primært på C300. Derudover er der flere redigeringslokaler med 8-12 macs, hvor der er undervisning i Adobe pakken, et radiostudie og et kæmpe TV studie m. Kontrolrum, hvorfra vi kunne ”broadcaste” vores egne programmer. Alt i alt optur!

Intro

I de første to uger kan man ”shoppe rundt” mellem alle fag, de udbyder. Det er dog noget af et puslespil at få ens skema til at gå op, og nogle af de fag, du har fået forhåndsgodkendt overlapper muligvis hinanden. Desuden er der begrænsede pladser på fagene, så det handler om at være først til mølle og møde tideligt op for at registrere sig selv og sine fag på den officielle indskrivningsdag cirka to uger inde i forløbet.

Fag

Jeg havde cirka 25 timer om ugen fordelt fra 8 om morgenen til 21 om aftenen –plus projekter og gruppearbejde. For at sige det lige ud: Jeg synes, skolen fyldte supermeget af mit udvekslingsophold. Og nogle gange for meget. Men til gengæld havde jeg nogle fede fag:

  1. Edicion No lineal y Grafismo (Non-linear editing): Jeg valgte at tage to fag (12 ECTS) på spansk. Jeg var ikke flydende i forvejen – men kunne forstå meget. Jeg fik heldigvis lov at tage alle skriftlige eksaminer på engelsk – hvilket var superfedt. Dette fag er et redigeringsfag. Man lærer at klippe i Premiere i de praktiske timer. Det var meget let, hvis man kan klippe i forvejen, men det var sjovt at skulle samarbejde i grupper på spansk. I de teoretiske timer lærer man om historien bag redigering – om Griffith, den sovjetiske filmbevægelse og om overgangen fra film til digital.
  2. Realizacion de Monocamara (Single Camera Directing): Hvis du har lidt flair for spansk, så overvej, om du er frisk på at tage det på spansk. Her fik jeg en unik mulighed, for at arbejde tæt sammen med de spanske studerende, og det var en sjov oplevelse. I de praktiske timer lærte vi at bruge kameraet (ting, du med garanti kan i forvejen). Derudover lavede vi et kortere dokumentarisk projekt og en længere kortfilm. I teoridelen forstod jeg ikke alting. Gonzalo, som underviser, taler meget hurtigt. Men han er virkelig sød og hjælpsom. Han kan ikke ret meget engelsk – men han vil gerne forklare alting en ekstra gang langsomt. Vi lærte om det audiovisuelle narrativ, de forskellige slags tv systemer og producer-arbejde (hvordan man skriver produktionsplaner, budgetter mm.)
  3. TV Direction: Mega-fedt fag med en mega-krævende underviser. Helt kort går faget ud på at lære at lave nyheder. I ugens løb filmer man indslag, og så hver onsdag aften sendte vi en slags TV-avis fra skolens studie. Man skal lære alle positioner i kontrolrummet og studiet at kende. Du får lov at lære video switcheren, lyd-mixeren og være director inde i kontrolrummet. I studiet skal man lære at styre større kameraer, styre kraner og være vært. Der følger en stor teoretisk del med og man skal aflevere produktionsplaner hver anden uge cirka.
  4. Postproduction: After Effects. Det her fag skal du virkelig kun tage, hvis du er forberedt på at skulle forberede dig meget, og hvis du kender After Effects en smule i forvejen, ellers er du fortabt. Det er ikke begynder niveau, og der er mange lede eksaminer og praktiske prøver undervejs. Til gengæld lærer man vildt meget, som man kan bruge til noget. Det var mit yndlingsfag, selvom jeg også forbandede det, fordi jeg konstant frygtede at dumpe eksaminerne. Det er sådan et fag, hvor en stor procentdel af klassen dumper, selvom de virkelig har taget sig sammen. Så overvej det lige.
  5. Ethics & Deontology: Et rent teoretisk fag, som var super nemt. Det var ret ustruktureret, og underviseren ville gerne starte en debatklub med klassen, hvor vi skulle diskutere etiske dilemmaer – nogle gange i sammenhæng med medier; andre gange om noget lidt random.

Gør op med dig selv i de første to uger, hvad du vil have ud af dit udvekslingsophold. Jeg havde ikke forventet at de praktiske fag ville blive så krævende, som de gjorde. Til gengæld synes jeg, at jeg har lært meget, som er brugbart, samtidigt med at jeg skulle samarbejde på spansk. Håber det er til en hjælp.

Kh.

Marie

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *