Concordia University Montreal, Canada

Af Michella Børlum, Kommunikatør

Du klarer dig, selvom du kun kan sige ”une baguette” på fransk

Jeg har været så heldig at have tilbragt 5 dejlige måneder i fantastiske Montreal, Canada.
Her kommer min lille opsummering af mit dejlige udvekslingsophold, og nu vil jeg tage jer igennem min lille rejse.

Uden helt at vide hvad jeg gik ind til var der virkelig bare noget i mig der sagde, at jeg skulle opleve Canada, og det må man virkelig sige, at jeg fik gjort på alle tænkelige måder.

I selve byen Montreal taler de fleste fransk, som er hovedsproget, men alle taler også engelsk, så jeg kunne sagtens klare mig, uden at kunne et kvæk fransk (desværre).

Jeg ankom i starten af August til 2 solrige og overdrevet varme måneder, med hedebølge helt til d. 29. september. Det var fantastisk, og jeg brugte den første uge indlogeret på et skønt hostel lige ved siden af skolen. (Auberge Bishop). Her brugte jeg mine dage på at søge efter lejlighed, og til sidst efter mange fremvisninger, fandt jeg mit lille dejlige sted i skønne Plateau området. Dette område er klart at anbefale til alle, da det er billigt, tæt på byen med de fedeste parker, caféer og natteliv. Jeg boede i en super dejlig 3 værelses lejlighed for 3500 med alt inklusiv. Og det er generelt billigt at spise ude, og gå på caféer 😉

* Caféer er en kæmpe dyrkelse og en stor del af deres kultur i Montreal. Jeg sad nærmest hver dag på en ny og hyggelig café i byen, i et af de mange skønne områder i Montreal. Deres byparker er fantastiske hele året rundt. – udnyt endelig dem!
Jeg vil dog anbefale at finde et sted med nogle roomies, så man har et lille netværk til at starte ud med.

Jeg havde de fleste af mine timer på John Molson School of Business, hvilket var super godt, da det ligger lige inde midt i downtown. Så hver dag, tog jeg en Bixibike og cyklede (forsigtigt) til skole. Man kan købe et medlemskab for 150 kr. i måneden, og så får man tilsendt en lille nøgle. Der er en super smart app til det, og der er stande overalt, hvor man så har 40 min. Til at man skal aflevere den et sted igen. Udover, at det er ret farligt at cykle i byen, fordi de ikke er vandt til cyklister på samme måde som herhjemme, så har jeg på intet tidspunkt i Montreal følt mig utryg. Det er bare en fantastisk dejlig by, som hurtigt føles hjemlig og tryg. Selvom der er mange hjemløse, som der jo er i alle storbyer, så er alle meget venlige og søde.

I forhold til at vælge fag, skal man åbenbart overhovedet ikke stresse. Har du nogle fag du gerne vil ind på, men hvor der står, at du skal have tage en masse fag inden, så kan du faktisk vente til du er derovre, og finde ud af, hvilken fakultet faget tilhører og så snakke med fakultetslederen, som med det samme åbnede fag op for mig, eller satte mig på ventelise. De er meget behjælpelige, så don’t panic (ligesom jeg selv gjorde) inden afrejse, hvor dine 5 fag ikke er gået igennem på skolen endnu.

Det er helt sikkert vigtig, at være åben og bare være venlig og snakke med alle du møder på din vej. Der er så mange studerende i byen, så bylivet og skolelivet var utrolig fedt, når så mange er på ens alder. Husk, at blive en del af skolens klubber, de arrangerer super fede skiture og hikingture til ingen penge og en super god måde at møde nye mennesker på.

Jeg mødte nogle skønne danske piger i Montreal, og vi tog på en skøn weekendtur til Toronto med bus, og oplevede bl.a. Niagara Falls osv.
En anden hyggelig ting ved Montreal er, at man kan finde den smukkeste natur 1 times kørsel uden for byen, og det benyttede jeg mig meget af. Vi var nogle stykker, der lejede en hytte gennem Airbnb, og lejede en bil. Det skal man virkelig gøre.

På mine 5 mdr. oplevede jeg alle årstider, og wow hvor er det bare flot. Tror i gennemsnit at solen skinnede hver 2. dag i Montreal i hvert fald, og det begyndte først at blive rigtig koldt midt november heldigvis. Men så tog det virkelig også fart og vi oplevede -18 grader om dagen, så jeg måtte forbi genbrug og købe lidt billigt vintertøj. En anden fed ting, var at jeg blev medlem af en facebook-gruppe for andre danskere i Montreal, og vi arrangerede en dansker tur og var inde og se en ishockeykamp i Bell Centre, det var en fed oplevelse, meget dyr og de bagerste pladser. Men man kunne sagtens se, og stemningen var vanvittig.

Brug endelig en dag nede ved havnen, det er så smukt og dejligt dernede. Der findes et all year round spa of wellness sted, Bota Bota – det var virkelig en fed oplevelse, hvor man ligger på en stor båd nærmest i et spa og kigger ind over byen. En anden måde jeg oplevede den skønne by på, var ved at løbe rundt, for det elsker jeg, når jeg skal udforske og blive klogere på, hvor jeg befinder mig henne. Man kan enten løbe, gå eller cykle over broen fra Montreal over Jaques Cartier bridge, det er en vild flot tur, men en skøn udsigt. På den anden side af broen findes et stort tivoli, og flot natur (botanisk have) osv.

Quebec City er virkelig også et must. Det er en sindssygt flot by, med verdens ældste fæstning. Jeg var der i december måned, hvor der bl.a. er et meget stort og berømt tysk julemarked. Her lejede vi igen en bil fra fredag – søndag og køreturen derhen er super nem og bekvem, lige knap 3 timer, hvor man kan gøre nogle smukke stops på vejen. National parker er der massevis af, udnyt endelig dem og udforsk den smukke natur, der er at finde lige uden for byen.

Jeg kunne forsætte i en uendelighed med mine dejlige oplevelser om Montreal. Det er den dejligste by, og jeg skal helt sikkert tilbage engang igen.

Her er en lille tjekliste:

• God blog, MTL blog (Både instagram og hjemmeside)
  • Lej Bixibike
  • Plateau er et skønt område at bo i.
  • Husk og få et rejsekort lavet med det samme, man kan købe 4 mdr. og bruge det hver dag. – en god idé
  • Husk og benyt smukke Mont Royal, til løbeture eller weekend hikes – udsigten er det hele værd.
  • Besøg nationalparkerne lidt uden for byen!
  • Nyd nogle gode gåture med en podcast og en kopkaffe igennem parkerne og byen, og drop metroen.
  • Pas på, når du begiver dig ud på cyklen i trafikken
  • Der findes billigt fitnessmedlemsskab på skolen
  • Kampaii, er en fantastisk bar / klub, ligger meget tæt ved skolen.
  • Brug hellere dine penge på oplevelser end shopping – som alligevel ikke er prægende