San Fransisco State University

Af Victoria Louise Tilsted (kommunikatør)

Før jeg tog til Amerika, havde jeg boet i tre lande fordelt over seks byer. Alligevel oplevede jeg ting i San Francisco, som jeg aldrig har oplevet før. Californien er cool og San Francisco i særdeleshed.

Min tid i Amerika brugte jeg på at være til en masse koncerter og et par festivaler, at spise mexicanske burritos, falde i søvn under stjerner i bjerge, shoppe billigt men lækkert secondhand, se gamle film i gamle teatre, drikke øl på El Rio, se solnedgang på stranden, deltage nysgerrigt i SM messen Folsom Street Fair fyldt med mænd i læder og ingen tøj, vandreture i nationalparker, til Light Festival i Oakland, at møde alle mulige forskellige mennesker med nye, anderledes historier og så gik jeg selvfølgelig i skole.

Det meste jeg oplevede på min udveksling, var jeg vild med. Men der var også ting, som jeg havde det svært med. For ligesom San Francisco har sine farverige, varme og lyse sider, så gemmer byen også på sine mørke, barske realiteter. Eksempelvis valgte jeg i min fotojournalistiske klasse at aflevere et foto af hjemløse og hjemløshed som min ”feature” opgave. Den opgave skulle jeg tage om, for ifølge min professor er hjemløshed ikke journalistisk interessant i San Francisco. Jeg havde heller ikke boet mere end et par måneder i byen, før CSI og politiet gennemgik min lejlighed en aften, hvor jeg kom hjem. Grunden var et bandeskyderi, hvor den sårede var smidt af i min baggård for at skifte tøj.

BOLIG: Start på et hostel. Det fortrød jeg, at jeg ikke gjorde. Her møder du masser af unge mennesker, og lynhurtigt er du ikke længere alene.

Jeg havde bolig hjemmefra, da en venindes lillesøster tilbød mig den i foråret. Heldigt. Og jeg fandt faktisk min roomie på DMJX i København, så brug eventuelt hinanden – også på tværs af campus.

Jeg boede i den ydre del af Mission. Præcis der hvor området bliver til Bernal Heights. Det er et fedt sted. Et villakvarter som er trygt og samtidig ligger sig tæt op af byen, livet og barerne. Parstelfarvet huse er placeret side om side bakke op og bakke, og udsigten fra kantstenen foran mit værelse var fantastisk. Jeg boede i stueetagen af et byhus. Ovenpå boede en typisk San Francisco familie. To mødre med deres to adoptivbørn. Der var småt men godt. Nogle dage kunne jeg ikke høre, hvad jeg selv tænkte, fordi huset er lavet i plastik og pap, og børnene løb og råbte. Sådan er det oftest at bo som studerende i USA’s dyreste by. Så du skal være klar på at bruge minimum 6000 kroner i måneden på et meget småt og eventuelt delt værelse.

Jeg var glad for at bo tæt på mit yndlings kvarter, og jeg anbefaler klart, at du bruger tid på at finde en god location. Du skal også vide, at det ikke er nemt, men det højner værdien af dit ophold væsentligt at bo OK og godt placeret.

SFSU: Jeg var overordnet tilfreds med SF State. I alt tog jeg 13 units og fulgte fire forskellige klasser. Det betyder, at jeg mangler fire ECTS, som jeg i stedet tager på sommerskole. DMJX er helt cool med, at du kun tager 12-13 units. Så hvis andet end blot skolen er vigtig for dig, kan du altid overveje den løsning. Niveauet kan du også til dels selv præge. Hvis du gerne vil udfordres anbefaler jeg at tage klasser mellem 400-600.

To af mine fag var fantastiske, og jeg lærte meget samt blev udfordret. De andre to var mindre fantastiske. Jeg var glad for Photojournalism. Min professor var kompetent, jeg blev dygtig og havde det sjovt. Det var første gang, at jeg tog nogen form for fotokursus. Det betød, at jeg lærte meget. Jeg kunne pludselig tage billeder af nye motiver som koncerter, fordi jeg nu vidste, hvordan jeg skal bruge mine indstillinger på kameraet.

Jeg er var tilmed glad for min klasse News Writing, men den var også svær. Min professor var hård men yderst kompetent. Han var utrolig amerikansk forstået på den måde, at han ingen gråtoner så. Alt var meget alt eller intet – sort eller hvidt. Det skulle jeg lige vænne mig til.

Rejser: Jeg ville gerne nå at bo i San Francisco og føle mig hjemme. Derfor havde jeg heller ikke store ambitioner om at rejse en hel masse rundt, men med lidt held stod jeg i den situation, at jeg kunne låne en bil af en ven adskillige gange. Derfor var der pludselig ingen grund til ikke at tage af sted. Jeg nåede at vandre i Yosemite, se universitetet i Berkeley, feste i Las Vegas, se LA, være en tur i Lake Tahoe, køre til Napa, besøge Santa Cruz, vandre i Grand Canyon, se formationer i Antelope Canyon og nyde solen i Santa Barbara.

Mit bedste råd er, at du er tilstede i byen og nyder den. Der findes så mange (gratis) arrangementer og muligheder, men at du også udnytter, at du er kommet til Californien. Det kan gøres til ok priser, hvis du camperer, sover på hostel og booker i god tid.

Huskeliste:

SAS flyver direkte – hold øje med tilbudskampagner

Anskaf dig en cykel

Du skal bruge et clippercard for at komme rundt (svarende til rejsekort)

Overfør altid i dollars og ikke i kroner, når du overfører til dit amerikanske kort

Trader Joe’s er det bedste (og billigste) supermarked

Køb ikke dine skolebøger, lej dem i stedet