Murdoch University, Perth, Australien

Af: Ragnhild Aleksandra Dam

Tiden flyver afsted, når man har det godt – og jeg har aldrig oplevet 4 måneder gå så hurtigt, som de gjorde i Perth.

Jeg forelskede mig fuldstændig i Australien, og i Vestaustralien især. Perth er den eneste store by på den australske vestkyst, og en af de mest isolerede storbyer i verden. Generelt er der langt mindre turistet og mere afslappet end i storbyer som Sydney og Melbourne, og for en midtjysk pige som mig var det helt perfekt.

Campus Life

Murdoch University ligger cirka en halv times kørsel fra Perth. Min fornemmelse er, at det er nemt nok at finde noget at bo i i byen, men jeg valgte at leje et værelse på campus i den såkaldte Village. Jeg boede selv i ’South Village’, som er den ældre del.  Lejlighederne er ikke noget at råbe hurra for, men det er alt andet til gengæld. Det tager to minutter at gå i skole, der er en pool, en biografsal og så er der forskellige arrangementer i form af fælles aftensmad, Pancake Fridays og lignende, man gratis kan deltage i. Når der blev holdt fester, filmaftener, spilleaftener og hvad vi ellers kunne finde på, var det som regel her, det foregik. Så medmindre man vil bo for sig selv, vil jeg klart anbefale at få et værelse her.

Derudover er der et stærkt internationalt miljø på Murdoch University, og rigtig mange internationalt studerende og udvekslingsstuderende bor i The Village. Selv boede jeg i en 8-værelses lejlighed med en folk fra Zimbabwe, Singapore, Japan, Holland og nogle stykker fra Australien, hvilket var både sjovt og lærerigt.

Skole

Under mit ophold havde jeg fire fag, eller units:

Carbon and Climate: A Wicked Problem

Introduction to Psychology

Introduction to Documentary

Drawing

Sidstnævnte valgte jeg mest af alt, fordi vi blev rådet til at tage et fag, hvor vi kunne tage den lidt med ro. Og det er jeg virkelig glad for, at jeg gjorde! Det kan nemlig godt være lidt stressende at være tilbage på skolebænken efter halvandet år i praktik, især når det hele foregår på engelsk.

Undervisningen er mere praktisk orienteret end på mange andre universiteter. Udover forelæsningerne havde vi nemlig ugentlige ”workshops” og ”tutorials”, som var obligatoriske at deltage i. Det var deltagelsen i disse, sammenlagt med karakterer for essays og eksamen, der udgjorde den samlede karakter i et fag.

Ferie, ferie, ferieeee

Mit semester begyndte i slutningen af juli, hvilket betød nul sommerferie til mig. Men det gjorde ikke så meget. Semesteret er nemlig skruet sådan sammen, at der efter fire ugers undervisning er en uges ’study break’. I den første ferie – lad os nu bare kalde det, hvad det er – arrangerede skolen en 10 dages campingtur i Nordvest Australien for de udvekslingsstuderende. Vi udforskede de smukkeste, mennesketomme strande, sov under den klareste nattehimmel i de flotteste nationalparker og badede i de smukkeste naturlige pools. Og så så vi naturligvis en masse kænguruer. Vi var helt derude, hvor internetsignal var en by i Rusland, så det var en bonding-oplevelse uden lige. Det var helt klart et af højdepunkterne på hele semestret.

Der er i alt tre ’study breaks’, så hvis man ellers holder sig up to date med skoletingene, er der rig mulighed for at rejse rundt og opleve landet.

Og så lige fem hurtige her til sidst:

• Jeg oprettede ikke en australsk bankkonto. Det fungerede helt fint uden.
  • Husk at søge visum i god tid. Jeg søgte for en længere tidsperiode, end jeg reelt var i skole, så jeg havde mulighed for at rejse rundt i landet bagefter.
  • Den letteste måde at komme rundt i byen på er med offentlig transport. Til det skal du bruge Smartrider, som svarer til vores rejsekort.
  • Generelt er leveomkostningerne nogenlunde på samme niveau som i Danmark.
  • Perth er en af verdens mest solskinsrige byer, men om vinteren (altså, dansk sommer) kan det godt blive ret koldt. Så husk varmt tøj.

Hvis du har de mindste overvejelser om at tage af sted, så gør det. Bare gør det! Jeg var selv fanget i en lille tryghedsbobel, og en ”arh, er det nu også smart”-tankegang inden, men jeg er uendeligt glad for, at jeg tog afsted. Det har været den allerbedste oplevelse, og hvor kliché-agtigt det end lyder, ville jeg aldrig være det foruden. Skal du have flere motiverende ord med på vejen, eller måske bare nogle praktiske råd, må du hellere end gerne skrive til mig på ragnhilddam1@gmail.com. Held og lykke, og cheers mate!